Kongsi Golap

Tuesday, March 10, 2009 at 10:57 PM

Kongsi gelap merujuk kepada kumpulan yang tidak berdaftar disisi undang-undang tanpa mengira kaum. Kumpulan kongsi gelap biasanya terbabit dalam kegiatan haram, (tidak sah disisi-undang-undang), bagi membiayai kegiatan mereka. Biasanya kumpulan ini menjadikan perniagaan dadah, pelacuran dan penjualan cakera padat cetak rompak sebagai aktiviti utama.

Di Malaysia, kegiatan kongsi gelap dikaitkan dengan kaum Cina, tetapi sebenarnya tidak khusus kepada mereka.

Kumpulan kongsi gelap di Malaysia dikenali dengan pelbagai angka iaitu 04, 08, 30, 24, 36, 35, 18,77, 3677, 368, 367 dan pelbagai angka lain.Kumpulan kongsi gelap juga menjadikan lambang-lambang tertentu sebagai ikon kumpulan mereka.

Sepertimana kongsi gelap lain di Asia, kongsi gelap Malaysia dipercayai menjadikan kongsi gelap di China sebagai contoh penubuhannya.

Kongsi gelap dinegara lain dikenali dengan pelbagai nama seperti kumpulan Mafia di Itali.

FROM - http://ms.wikipedia.org/wiki/Kongsi_gelap


hahaha nak gelak aku bace..sape la yg tulis mende nih..x de keje pe..

20 comments

  1. sape la yg tulis kan..??
    dan sape plak yg pandai copy paste..
    hehe ~~

  2. |Ihsan| Says:

    hahahahaha.... mmg pndi btol lar.. nak tulis artikel, tp x de maklumat langsung

  3. Ahmad Says:

    haha tu la pasal..ade no yg aku x penah denga pon kuar..768 x de plak wakakakaka mamak mari..

  4. A m a t Says:
    This comment has been removed by the author.
  5. Anonymous Says:

    ummm.....363,369,360,21,23 xmo tulis ka?

  6. Anonymous Says:

    wakakakkakaka...nak gelak rs.pndai je wat citer.nape x msk GSM skali hahahahahhaha

  7. Anonymous Says:

    Nak mati ko apo ko pandai2 nak tunjuk pandai cito pasal golap2 ni.Kono tembak buto..

  8. Anonymous Says:

    alo geng!!..besau nau ko cakap mcm gitu lak!ko sape??!x payah la ko nak ckp n tulis mende mengarut ni kalo ko x tau mane asal ko!!ko ni budak lagi la.ape yg ko sebut dari sepuluh, tiga je yg betol la!! tak payah kalut!

  9. Anonymous Says:

    kalau x penah dengar sesetengah kod ni senyap2 sudah.. ilmu belom penoh di dade... setakat pandai maen buah.. hapal pantun.. duit bisnes tarakk... baek pegi mati.. korek kubo tanam sendiri... berani approve comment nih.

  10. Anonymous Says:

    hahahaha ape pnye tur la..awat ang x bilang no 1- 1000 complete skit..ilmu xpnuh jgn nk men tabuh jer..pikiaq dlu seblom buat... bek la tulis pasai len mcm bodo jerrr

  11. Anonymous Says:

    citer pasai kucing ang lg baguih la...

  12. Anonymous Says:

    cite pe ni bro!!!ngt an dptlaa info ckt..ni apa pown tara

  13. Anonymous Says:

    kalau tak tau sejarah jangan tulis,buat orng bodoh tambah baghal bahlul

  14. Anonymous Says:

    budak lg ni, xtau aper2 pn pasal benda2 ni, bro jgn nk tnjk pandai la bro, g blajer mengaji lllg bagus la bro, xpyh dok pkr pasal kongsi gelap lg bro

  15. Anonymous Says:

    bro lu lupa la code lain...kongsi gelap banyak pakai 010,012,013,014,016,018,019 itu semua kongsi gelap....lu meme hebat la bro..info power...

  16. wa773036360 Says:

    bodoh la ...
    lu igat lu sape ha, mao tnjuk lu pnye langsi...
    wa 30 36 77, ape lu cite ha..
    lu mane mari...
    wa mao jmpe same lu...
    area kg pndan...
    ad bran....

  17. Lim Kia Says:

    woi yg komen ni pon tarak akai ka?
    wa nak jmpe lu ada bran la ada brun la. ngarut ja hgpa nih. semua info salah. lu xyah dok wat lecey. 3677 tu bukan kongsi!!!!!! hati mnyak panas dgr org kata mende tu kongsi. ish serabut pala baca hgpa pnya komen. lu kongsi? lu beranak mana? berapa pintu? lu beranak bila? kannasai! lu memang gengste cyber beb.

  18. This comment has been removed by the author.
  19. hape nye artikel ny ???

  20. Anonymous Says:

    eii sawitnya...kalaulah ayah bos taw wa rasa mati lu org sumer

Ahmad | Powered by Blogger | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com